Thursday, June 10, 2010

Resepi: Murtabak Cream Crackers

Resepi ni mudah aje...yang penting ade oven kat umah..mesti jadi punye...
Bahan-bahan...

1)Yang utama mestilah biskut cream crackers...tak kira lah brand ape..ping pong ke? jacob ke?julies ke?....yang beli timbang kat kedai pun boleh...bape banyak tu terpulang le pada kawan2 semua..nak makan banyak...banyakle biskutnye..

2)Daging cincang...kalau beli fresh kat pasar..beli le yg jenis batang pinang nye..kalau tak beli je yang dah siap kat supermarket...brand Ramly selalunye sedap sikit...tapi rebusla sekejap..jgn lama sangat...agak2 boleh la...pas tu tos kan..

3)Bawang besar dipotong dadu

4)Sesayur..bagi colorful sikit..lobal merah dan kentang dipotong dadu..lada merah,daun sup dan daun bawang bagi wangi sikit...dihiris ye...jgn masuk setangkai plak..hehehe

5)Telur ayam tu kacau macam nak buat telur dadar...ikut suka bape bijik..kalau terlebih goreng je...makan ngan nasi..

6)Susu cair atau santan

7)Rempah kari, garam dan ajinomoto kalau suka.



CARA-CARA

Mula-mula rendamkan biskut dalam susu/santan..rendamkan jgn lama sangat,nanti tak leh angkat plak...Pas rendam, susun dalam loyang(kalau boleh yg empat segi,senang nak susun) Bila dah siap susun taburkan daging(dah siap gaul ngan rempah kari),bawang,lada,kentang,lobak,daun bawang dan daun sup...Dah siap tabur...kirai2 kan telur yg dah kacau tadi atas bahan2 tadi...pastu lapis lagi ngan biskut(jgn lupa rendam dulu)...ulang langkah yang sama hingga penuh loyang.....
Kemudia bakar sehingga masak..agak2 kekuningan le...bolehla di makan....

Selamat mencuba!!!

No comments:

Post a Comment